یزدفردا "خاتمی هم تاکید کرد قطعاً با کنار رفتن من وحدت بین اصولگرایان از بین خواهد رفت و این به هدف اصلی ما یعنی حذف احمدی نژاد کمک می کند. یکی از سران مجمع نیز در سخنان خود تصمیم­گیری خاتمی را به معنای ابقای احمدی نژاد عنوان کرد .
جلسه مجمع روحانیون با حضور خاتمی و با حواشی فراوان روز دوشنبه برگزار شد.

به گزارش جهان در این جلسه که با بحث­ها و تنشها و حاشیه های فراوانی همراه بود بیانیه انصراف خاتمی از انتخابات بررسی شد و بعد از تغییرات گسترده در آن برای انتشار در اختیار رسانه­ها قرار داده شد .

در این جلسه همچنین در خصوص ماندن یا نماندن خاتمی در صحنه انتخابات رای گیری شد که با اختلاف کمی موضوع ماندن خاتمی در صحنه رای آورد، با اینحال آقای خاتمی با توجه به شکنندگی آراء بر موضع خود برای ترک صحنه انتخابات تاکید کرد .

یکی از حاضران جلسه به خبرنگار "جهان نیوز" گفت تنش و مناظره حاضرین بدان حد بالا بود که آقای خاتمی به کرات برای فرار از فشار جلسه سیگار می کشید.

در این جلسه در خصوص همکاری مجمع روحانیون با میرحسین نیز بحث و موضوع واگذاری کلیه ستادهای مجمع روحانیون به موسوی با مخالفت اعضا مواجه و منتفی شد و مقرر گردید به جای در اختیار گذاشتن تمام ستادها شروطی برای موسوی در این خصوص گذاشته شود.

خاتمی هم تاکید کرد قطعاً با کنار رفتن من وحدت بین اصولگرایان از بین خواهد رفت و این به هدف اصلی ما یعنی حذف احمدی نژاد کمک می کند.

یکی از سران مجمع نیز در سخنان خود تصمیم­گیری خاتمی را به معنای ابقای احمدی نژاد عنوان کرد و افزود میر حسین قائل به مشورت نیست و با شمار محدودی عمدتاً مشورت می­کند و با آمدنش به عقل جمعی بی­احترامی کرد.

ابطحی نیز با تاکید بر مخالفت خود با میرحسین عنوان کرد هیچگاه موافق میرحسین و تفکرات و ایده­هایش نبودم چرا که او کهنه و قدیمی است و در عین حال بسیار محافظ کار و محتاط. نه به آن همه ناز و کرشمه برای آمدن و نه به این بد آمدن و بازی را خراب کردن.

یکی دیگر از اعضا مجمع روحانیون نیز در سخنانش بر جدی بودن موسوی تاکید کرد وگفت :میرحسین را نمی­شود از میدان به در کرد بنابراین باید کروبی را وادار کنیم که کنار برود برای حفظ و صیانت از اصلاحات .

در انتهاي اين جلسه سيد محمد خاتمي بار ديگر با اشاره به حمايت هاشمي رفسنجاني از ميرحسين موسوي گفت: آقاي هاشمي قطعا به دنبال چند كانديدا كردن اصولگرايان است و با توجه به انصراف من اين احتمال قوت مي گيرد كه اصولگرايان با چند كانديدا وارد شوند و اين به نفع اصلاحات است.

حاشیه های جلسه اعلام انصراف خاتمی از انتخابات
بعد از اعلام انصراف خاتمي، حاميان جوان وي به شدت با اين پيشنهاد مخالفت كردند به نحوي كه اين مخالفت‌ها باعث شد خاتمی عصباني شود و چندين بار اعتراض كند . وی خطاب به جوانان حاضر در جلسه گفت: شما نبايد احساساتي شويد، مصلحت جمعي و اصلاحات در اين است كه بنده مقابل ميرحسين قرار نگيرم .
در جلسه‌اي كه ديروز در حسينه جماران برگزار شد، سيد محمد خاتمي براي جوانان حامي خود درباره دلایل کناره گیری از انتخابات سخنراني كرده است.
 
به گزارش جهان نیوز اين جلسه قرار بوده كه به دور از رسانه‌ها برگزار شود بر همين اساس هيچ خبرنگاري حضور نداشته است. سيد محمد خاتمي در اين جلسه به صورت تلويحي كناره‌گيري از كانديداتوري را به نفع ميرحسين موسوي اعلام كرد. 
 
بعد از اعلام كردن خاتمي حاميان جوان وي به شدت با اين پيشنهاد مخالفت كردند به نحوي كه اين مخالفت‌ها باعث شد خاتمی عصباني شود و چندين بار اعتراض كند .
 
وی خطاب به جوانان حاضر در جلسه گفت: شما نبايد احساساتي شويد، مصلحت جمعي و اصلاحات در اين است كه بنده مقابل ميرحسين قرار نگيرم . ميرحسين موسوي در ميان اصولگرايان راي دارد هدف اصلي ما اين است كه احمدي‌نژاد حضور نداشته باشد شما بايد مصلحت‌انديش باشيد .
 
بعد از گفتن اين سخنان توسط خاتمي جمعي از جوانان‌ حامي خاتمي مجلس را ترك مي‌كنند.

بعد از گذشت نيم ساعت جمعي از افرادي كه مجلس را ترك كرده بودند به مجلس بازگردانده مي‌شوند و خاتمي صحبتش را از سر مي‌گيرد.

خاتمي در ادامه جلسه گفته است: در حالت فعلي ما نبايد با ميرحسين موسوي مقابله كنيم بايد مصلحت انديش بوده و احساساتي نشويم.
 
بعد از اين جلسه ميرحسين موسوي به منزل مهدي كروبي و بعد از آن به منزل سيد محمد خاتمي رفته است. در جلسه‌اي كه بين ميرحسين و كروبي برگزار شده مباحث انتخاباتي و كليات شعارهاي انتخاباتي را با يكديگر هماهنگ كرده‌اند.
كروبي به ميرحسين گفته است: بنده به آمدن در عرصه انتخابات اصرار دارم من براي آمدن به صورت فردي تصميم نگرفته‌ام كه حال بخواهم فردي كناره‌گيري كنم.
 
كروبي از ميرحسين در مورد حضورش در عرصه انتخابات پرسيد كه ميرحسين در پاسخ به وي گفت: در حال حاضر كه بنده وارد شدم به صورت جدي هستم چند ساعت ديگر با خاتمي ديدار دارم ،بالاخره همه ما از يك خانواده هستيم و بايد خط امام و شعارهاي انقلاب كه به دست فراموشي سپرده شده را زنده كنيم.
 
ميرحسين موسوي نظر كروبي درباره كانديداي واحد اصلاح‌طلب را مي‌خواهد كه كروبي گفته است: در اين موقعيت فعلي زود است كه بگويم چه كسي داراي مقبوليت است و چه كسي داراي مقبوليت نيست.

كروبي پيشنهاد ميرحسين براي كناره‌گيري را قبول نمي‌كند ولي ميرحسين گفت است شما تا ارديبهشت ماه صبر كنيد، ما تا آن موقع اوضاع را بررسي مي‌كنيم و هر كس مناسب بود، احتياج به تشكيل كميته نيست از استقبال مردم در سفرهاي استاني، شعارها، برنامه‌ريزي‌ها و نظرسنجي‌ها نتيجه بدست مي‌ايد اگر به صلاح بود كه يك نفر بيايد يكي خواهد آمد اما اگر اينطور نبود دو نفري وارد خواهيم شد.
 
در ديدار ميرحسين موسوي و سيد محمد خاتمي که در منزل خاتمي انجام شد، 2 پیشنهاد از سوی رئیس جمهور سابق کشورمان به ميرحسين موسوی داده شده که طی آن خاتمی با اشاره به سفرهای استانی خود گفته است: استقبال مردم در اين سفرها عليرغم كارشكني‌ها تا حدودي خوب است در اين زمان ظرفيت براي كار كردن وجود دارد. پيشنهاد اول من (خاتمي) اینست که: بنده تا ارديبهشت ماه ادامه دهم شما نيز تا آن زمان ادامه دهيد و با توجه به موقعيت تصميم مي‌گيريم كه بنده يا شما كناره‌گيري كنيم.
پيشنهاد دوم : به علت اينكه هنوز اوضاع انتخاباتي آغاز نشده بنده كناره‌گيري مي كنم و شما به صورت جدي تا آخر در صحنه بمانيد بنده با تمام قوا در خدمت شما هستم با كروبي نيز رايزني خواهم كرد به نفع شما كناره‌گيري كند تا به يك نامزد واحد برسيم و روي شما اجماع كنيم.
خاتمي در ادامه به ميرحسين گفته است: بنده با افرادي كه در جبهه اصلاحات با شما مخالف هستند نيز صحبت خواهم كرد تا حامي شما شود خودم به شخصه در سفرهاي استاني به نفع شما سخنراني و تبليغ خواهم كرد يعني مي‌توانيم از سه جناح (كروبي ، ميرحسين و خاتمي) عليه دولت سخنراني كنيم و به سه صورت آنها را نقل كنيم و اين يك برگ برنده براي ما مي‌باشد.
بنده اگر كناره‌گيري كنم مي‌توانم در سخنراني‌ها به صورت تند عليه دولت سخنراني كنم و آمارهاي ناگفته‌اي را بازگو كنم.
خاتمي در ادامه درباره دولت ميرحسين گفت: شكر خدا مردم از دولت گذشته شما خاطره بد و نامناسبي ندارند شما بايد بر روي اين نكته و مزيت‌هاي دولتتان با دوستان صحبت كنيد، سخنراني شما در نازي‌آباد خوب بوده است شما در زمان جنگ مملكت را با دلاري 7 تومان اداره كرديد.
شما بايد از ستادهاي انتخاباتي علي الخصوص آقاي عارف استفاده كنيد ايشان به نفع ما كنار كشيد اگر مشكلي هم وجود داشته باشد با صحبت حل خواهد شد.
خاتمي در ادامه اظهار داشت: بنده به شخصه رابط خواهم شد و كارهاي هماهنگي را خودم پيگيري مي‌كنم شما ستاد فرماندهي را در اختيار بگذاريد بنده بيانيه را آماده كرده‌ام و بايد هر چه سريعتر قبل از سال جديد اعلام كنيم.

بر طبق آخرین اخبار میرحسین موسوی در حال فکر کردن بر پیشنهادات خاتمی است و بزودی تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت.
حمله مشارکت و سازمان مجاهدین به خاتمی در محفل شبانه
یک مقام ارشد سازمان مجاهدین خاتمی را به جرات نداشتن در بیان موضوعات پیشنهادی به ویژه بحث مفقود شدن یک میلیارد دلار در دولت احمدی­نژاد متهم کرد و گفت: انصراف خاتمی تمام برنامه­­ریزی ها و زحمات ما را به باد داد.
با اعلام خبر انصراف تلویحی خاتمی از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری که گفته می­شود فردا با صدور بیانیه­ای قطعیت خواهد یافت، همزمان چندین جلسه فوق­العاده در شهر تهران از سوی نیروهای حامی وی برگزار شد.

به گزارش جهان نیوز در جلسه­های مجزا دیشب که با حضور سران و مسوولان گروه­ها و احزاب حامی خاتمی در محافلی چون ری، جماران، کاج برگزار شد ابعاد و پیامدهای انصراف خاتمی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.

در محفل کاج که میزبان جلسه مشترک حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود یکی از سران سازمان با اشاره به اقدامات چند ماه اخیر گروه­های حامی خاتمی انصراف وی را نوعی عقب­نشینی از ترس و عدم شجاعت شخصی خاتمی عنوان کرد و افزود: این آقای خندان! نمی­توانست بار ریاست جمهوری را بر دوش بکشد و حتی در دوره قبلی اگر ما در مجلس حاضر نبودیم کارش تمام بود.

این مقام ارشد سازمان مجاهدین خاتمی را به جرات نداشتن در بیان موضوعات پیشنهادی به ویژه بحث مفقود شدن یک میلیارد دلار در دولت احمدی­نژاد متهم کرد و گفت: انصراف خاتمی تمام برنامه­­ریزی و زحمات ما را به باد داد.

به گزارش جهان به نقل از یکی از حاضرین در جلسه در این محفل عنوان شد که نمایندگان خاتمی تاکنون 700 سفر استانی داشته­اند و حامیان وی توانسته­­اند تاکنون 7 میلیارد تومان از ایرانیان دوبی کمک مالی جذب نمایند.

در عین حال یکی از مسولان ارشد سازمان هم مامور گردید با وبلاگ­ها و سایت­های خبری هماهنگی لازم را صورت دهد. به ویژه ارتباط با (پ.د) به عنوان یک وبلاگ نویس مطرح در دستور کار قرار گرفت.

در این جلسه بامدادی بهزاد نبوی، محسن آرمین، تاج زاده و محمدرضا خاتمی و چند نفر از مسولان سازمان مجاهدین و مشارکت حضور داشتند .

احتمال بركناري يكي از مسئولان كارگزاران
"حقيقي" همچنين چند روز پيش بدون هماهنگي با ديگر اعضاي حزب، مصاحبه‌اي عليه "مير حسين موسوي" انجام داده بود كه اين مصاحبه نيز يكي از اصلي ترين عوامل بركناري وي به شمار مي‌رود.
به گزارش "جهان"، يك منبع آگاه از درون حزب كارگزاران اعلام كرد اعضاي اين حزب روز گذشته در جلسه هفتگي خود تصميم گرفتند "بابك حقيقي" مسئول شاخه جوانان اين حزب به دليل تك روي، نافرماني‌هاي پي در پي و انجام برخي از اقدامات خودسرانه و بدون هماهنگي با ديگر اعضاي حزب، از سمت خود را بركنار كنند.



اين منبع آگاه در ادامه افزود: "حقيقي" همچنين چند روز پيش بدون هماهنگي با ديگر اعضاي حزب، مصاحبه‌اي عليه "مير حسين موسوي" انجام داده بود كه اين مصاحبه نيز يكي از اصلي ترين عوامل بركناري وي به شمار مي‌رود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا